Sunday, December 2, 2018

clear tapak - halia

sebagai permulaan untuk tanaman halia , aku sediakan sebidang tanah seluas 1 hektar untuk tujuan aktiviti tanaman halia ini.
pertengahan bulan nov 2018, telah selesai urusan membersihkan kebun yang sedia ada untuk dijadikan tapak. aku gunakan kidmat sorang penduduk kampung yg ada backhoe untuk kerja kerja pembersihan.

Tapak projek ini, asalnya ditanam dengan pokok getah yang terbiar, dan juga telah terbakar pada musim kemarau beberapa tahun yang lalu.


Ditapak tu, terdapat sebatang pokok yang amat tinggi dan juga besar. Pokok itu terselamat drpd menjadi korban disodok oleh kontraktor terdahulu kerana mengikut kata depa , pokok tu berhantu. 

Bila sudah clear, aku pi dikawasan tu, aku dapat recall balik aku pernah dizaman aku kanak kanak dulu, aku pernah tinggal disitu dengan kedua ibu bapa aku . masa tu pak aku 'mugaq' (bahasa kedah) kebun ni,. Pak aku buat rumah kayu disitu, tukai jagong, tukai padi huma, dan ada ayaq charok ditepi bukit. .. itu 50tahun yang lalu.



No comments:

Post a Comment