Monday, December 17, 2018

Benih Sudah Sampai

Minggu ini , awal disember 2018 , aku pi beli rizom halia dari seorang penanam di Yan Kedah.
Aku pun tak berani nak beli banyak banyak takut sat ni aku tak dan nak semai, maklumlah laa aku buat sorang.

Sebagai orang baru dalam bidang apa pun, kita kena timba ilmu sebanyak mungkin dari sesiapa saja yang sudi berkongsi ilmu. Jadi masa aku di tempat penanam di Yan tu, kebetulan penanam tu pun seorang guru, jadi aku panggey dia 'cikgu'. Banyak juga yang dia bagi tau aku pasai tanaman halia ni.

Apa yang aku perlu buat, bila dah balik nanti, menurut pesan cikgu tu, aku kena basuh dulu untuk membuang tanah tanah yang melekat di rizom tersebut, tujuan nya, supaya penyakit dan virus drpd tempat asal tidak di bawa ke tempat semaian yang baru. Itu laa yang aku buat.


aku juga disarankan supaya merendam rizom ini kedalam larutan racun kulat .



Aku telah memilih untuk menanam dua jenis halia , iaitu halia thailand dan halia bentung. Rizom halia bentung agak mahal jika dibandingkan dengan harga halia thailand.

Aku juga meminta anak penakan aku sediakan rak untuk meletak benih benih halia itu nanti.
Setelah bertungkus lumus beberapa hari , dengan bantuan beberapa orang ahli keluarga dan juga jiran sebelah, kerja kerja memasukkan benih kedalam polybag benih selesai dan disusun diatas rak ditempat semaian, yang sebelum ini digunakan untuk menyemai benih lada hitam.


aku juga menyediakan sistem siraman otomatik untuk menyiram semai semai ini..

dijangkakan, dalam masa 20 hari, benih benih ini sedia untuk dipindahkan ke tapak.

sekian untuk kali ini.. disember 2018


No comments:

Post a Comment